Urmo Vallner: Kas interim või konsultant? Diagnoos või ravi?

Turul jagub konsultante igale maitsele. Tarku, kogenud, karismaatilisi. Aga vahel ei piisa tarkusest – on vaja kedagi, kes ei paku ainult ideid, vaid viib need ka ellu. See on hetk, mil interim astub sisse ja päriselt tegutsema hakkab. Siin on 7 põhjust, miks interim ei ole lihtsalt veel üks „tark inimene koosolekul“:

1. Roll organisatsioonis (väline vs sisemine)

Konsultant tegutseb välise nõustajana ja ei liitu organisatsiooni ametliku struktuuriga, pakkudes nõu väljastpoolt. Interim on seevastu ajutiselt osa organisatsiooni juhtkonnast – ta astub sisemise juhina organisatsiooni ja osaleb otseselt igapäevatöös.

Mida see tähendab? See määrab usalduse ja mõju ulatuse. Interim on organisatsiooni sees ja saab ligipääsu siseinfole (omades samal ajal välisvaadet) ning kujundab organisatsiooni kultuuri seestpoolt, samas kui konsultant säilitab erapooletu välisvaate. Töötajatele tähendab see, et interim on kohal olev liider, aga konsultant erapooletu ekspert.

2. Eesmärgid, vastutus ja mõõtmine

Konsultandi töö tulemus avaldub peamiselt nõuannetes, raportites või strateegiadokumentides. Tal puudub otsene võim otsuseid langetada. Tema edu hinnatakse sageli kliendi rahulolu, esitluste kvaliteedi ja soovituste asjakohasuse järgi, kuna tegevuste tegelik teostus ja mõju jääb kliendi kanda.

Interim vastutab otseselt organisatsioonis saavutatud konkreetsete tulemuste eest – talle on seatud mõõdetavad eesmärgid (näiteks müügi kasvatamine, kulude vähendamine, kriisi lahendamine) ning tema edu mõõdetakse nende eesmärkide saavutamise järgi. Interim võtab ajutise juhina endale täieliku vastutuse konkreetse eesmärgi saavutamise eest ning omab volitusi ja vahendeid igapäevaste otsuste tegemiseks oma vastutusala piires. Ta jätab endast maha parendatud protsessid ja tugevama meeskonna, mis jäävad organisatsiooni ka pärast tema lahkumist.

Mida see tähendab? See eristus rõhutab, kummalt rollilt oodatakse sisulist vastutust lõpptulemuste eest. Interim vastutab organisatsiooni edu või ebaedu eest oma ametiaja vältel, st tema panust näeb otseselt tulemuste paranemises. Konsultant annab küll suuna ja ekspertteadmise, kuid lõppvastutus jääb kliendi juhtkonnale – seda tasub esile tuua selgitamaks, miks konsultandi soovitused vajavad organisatsioonipoolset pühendumist eduka elluviimise nimel.

3. Kaasatuse kestus

Konsultant kaasatakse tihti konkreetse projekti ajaks või lühiajaliselt, näiteks mõneks päevaks, nädalaks või kuuks, et anda nõu ja koostada analüüse. Interim tegutseb organisatsioonis tavaliselt pikema kindlaksmääratud perioodi jooksul (tihti 6–12 kuud või kauem) täisajaga (kuid mitte alati), kuni püstitatud eesmärgid on saavutatud või kuni püsiv töötaja on leitud.

Mida see tähendab? See mõjutab töö järjepidevust ja põhjalikkust. Interim saab pikema kohalolekuga põhjalikumalt muudatusi ellu viia, süveneda organisatsiooni protsessidesse ja kohanduda kultuuriga. Konsultant pakub kiiret erialast sisendit piiratud ajaraamis, mis on sobiv lühiajalisteks projektideks, kuid mitte jätkuva juhtimisvajaduse katmiseks.

4. Kogemus ja taust

Interimid on tavaliselt väga kogenud tippjuhid (tihti endised CEO-d või teised kõrgema taseme juhid), kellel on mitmekülgne valdkondlik taust ning oskus tuua organisatsioonisse laialdast praktilist juhtimiskogemust.

Konsultandid on sageli oma karjääri varasemas järgus alustanud spetsialistid, kes on läbinud põhjaliku analüütilise koolituse ja omandanud standardseid konsultatsioonimeetodeid organisatsiooni strateegia ja konkurentsipositsiooni analüüsimiseks.

Mida see tähendab? Kogemuste erinevus tähendab, et interim suudab tuua organisatsiooni autoriteetse praktilise teadmise ja olla kohe usaldusväärne liider, samas kui konsultant pakub värsket perspektiivi ning põhjalikku analüüsi. Organisatsioonis võib seega interim mängida suurt rolli kiirete ja keeruliste otsuste tegemisel ning meeskonna kindlakäelisel juhtimisel, samal ajal kui konsultant aitab näha laiemat pilti ja leida uusi lahenduskäike.

5. Integreeritus ja meeskonna juhtimine

Konsultant tegutseb neutraalse kõrvaltvaatajana: ta teeb koostööd juhtkonnaga, kuid ei ole otseselt töötajate juht ega osale igapäevastes operatiivsetes tegevustes. Interim sulandub organisatsiooni igapäevategemisse – ta on osa meeskonnast, juhib vajadusel töötajaid ning on nähtav liidrina organisatsiooni sees.

Mida see tähendab? See mõjutab muudatuste elluviimist ja töötajate kaasatust. Interim saab töötajaid otseselt suunata ja motiveerida, mis võib kiirendada muudatuste omaksvõttu, sest meeskond tunnetab tema kohalolu liidrina. Konsultandi puhul peab organisatsiooni sisemine juhtkond ise töötajaid veenma ja juhtima, et nood väljastpoolt tulnud soovitusi omaks võtaksid – see nõuab tugevat koostööd ja kommunikatsiooni, kuna konsultant ise meeskonda juhtida ei saa.

6. Lähenemisviis ja tööstiil

Konsultandid kasutavad tihti standardseid analüütilisi metoodikaid ja raamistikke, tuginedes parimatele praktikatele, mille on kujundanud nende konsultatsioonifirma kogemused. Interimid lähenevad olukordadele pigem pragmaatiliselt – nad toetuvad oma pikaajalisele kogemusele ja tulemustele orienteeritud mõtteviisile, kohandades lahendusi vastavalt organisatsiooni konkreetsele olukorrale.

Mida see tähendab? Metoodika erinevus tähendab, et konsultandi panus toob struktureeritud ja laiahaardelise analüüsi (mis on kasulik strateegia loomiseks), samas kui interim tagab paindliku ja praktilise tegutsemise (mis on kriitiline kiireks elluviimiseks). Sõltuvalt organisatsiooni vajadustest võib ühe või teise lähenemisviisi eelistamine olla edu võti – strateegia planeerimiseks on kasu konsultandi süsteemsusest, elluviimiseks aga interim juhi paindlikust praktilisusest.

7. Lojaalsus ja sõltumatus

Konsultant on väljastpoolt palgatud teenuseosutaja, kes allub oma konsultatsioonifirma standarditele ja ärieesmärkidele; tihti on tema motivatsiooniks lisateenuste müümine või laiem koostöö müük kliendile, kuna ta tegutseb oma firma huvides paralleelselt kliendi huvide teenimisega.

Interim tegutseb sõltumatu juhina kliendi hüvanguks, keskendudes ainult organisatsiooni seatud eesmärkidele – ta töötab hands-on kliendi meeskonnaga ning tema maine ja järgmised projektivõimalused sõltuvad otseselt sellest, kui hästi kliendi jaoks tulemused saavutatakse.

Mida see tähendab? See erinevus peegeldub usalduses ja motivatsioonis. Interimi puhul tajuvad kliendid, et tegu on pühendunud partneriga, kelle ainus agenda on organisatsiooni edu (sest sellest sõltub ka tema enda professionaalne maine). Konsultandi puhul võivad kliendid olla veidi ettevaatlikumad, teades et konsultant esindab ka oma firma ärihuve (lisamüük).

Jaga: