Riigisektor, pikaajalist vaadet vajav suur rahvusvaheline grupp või idufirma mõttelaadiga kiirelt muutuv äri – kõik nad vajavad teatud hetkedel ja eri põhjustel muutusi. Kas interim juht sobiks neid kõiki aitama? Uurime asja.
Interim juhi perspektiivid – millistele võimalustele tuleks keskenduda?
Interim juhtidel tasuks tänases Eestis vaadata asutustesse, kus on vaja luua korda, ehitada tuge – näiteks kohtadesse, kus hiljuti on vahetunud tippjuhid. Juhtimiskonsultant ja MyJar IT endine tegevjuht Veiko Valkiaineni kogemus ütleb, et interim juht on ettevõttesse kõige rohkem teretulnud ajal, kui asutusse tekib murranguline kasv ja enam kõike ise seestpoolt näha ja hallata ei saa. „Kui sa oled ise midagi üles ehitanud ja oled teemas liigselt sees, ei suuda sa seda teise pilguga näha. On väga suur asi, kui asutusega liitub inimene, kes on teinud samad etapid läbi kusagil mujal. Küpsus on see, mis loeb.“
Siseministeeriumi kantsler Lauri Lugna jaoks on tänases päevas juba olemas märgid ka sellest, et avalik sektor on hakanud märkama võimalusi interimide kaasamiseks: „Avalik sektor saaks interim juhte suurepäraselt kasutada muudatuste läbiviimise ajal – näiteks siis, mil väiksemad organisatsioonid liituvad suuremate asutustega.“ Need on ajad, mil interimi abil saab tekkinud segadust kõige efektiivsemalt lahendada.
“Avalik sektor saaks interim juhte suurepäraselt kasutada muudatuste läbiviimise ajal – näiteks siis, mil väiksemad organisatsioonid liituvad suuremate asutustega.“
Siseministeeriumi kantsler Lauri Lugna
Harjunud ebamäärasusega
Interimid on tavaliselt juba loomult selguse loojad ja inimeste kaasajad. Võimalus korda luua on see, mis interim juhte nii loomupäraselt kui ka professionaalselt innustab.
Interim personalijuht Ilona Lott sai näiteks oma viimase, neljakuise missiooni alguses sisendi kätte kolme kohtumise kaudu. Nende kohtumiste põhjal pani ta kokku nägemuse sellest, mis tuleb missiooni käigus kindlates valdkondades – töötajate pühendumine, HR strateegia ja uue juhtmeeskonna käimatõmbamine – kindlasti ära teha. „Sa pead ebamäärasusega harjunud olema,“ mainib Lott. „Kui kõik pallid on korraga õhus, ei tohi see interim juhile ebamugavust valmistada“.
„Sa pead ebamäärasusega harjunud olema.“
Interim personalijuht Ilona Lott
Töö teevad ära inimesed, kes on kaasatud
Interim juht ei ole aga kindlasti imeravim. Kui organisatsioon sisemiselt ja/või juhtkonna tasandil muutuda ei taha ning ootab interimilt maagilist nupuvajutamist, siis seda ei juhtu. Veiko Valkiainen mäletab selgelt, kuidas tema ettevõttes tõmbas interim reaalselt kogu ettevõtte käima, tõmbas meeskonna tööle. Sisuliselt poolelt ongi ju meeskond see, kes plaanitud töö reaalselt ära teeb. Ehk teisisõnu, interim peab olema piisavalt kogenud, et teha kogu meeskonnale selgeks, mis rolli nemad muudatuste ellutoomises mängivad. „Interim juhi üks suurimaid väärtusi peitubki selles, et sul on inimene, kes võtab konkreetse väljakutse eest teatud perioodiks vastutuse,“ mainib Valkiainen.
Siit tuleb omakorda välja ka selge erinevus äri kootsi ja interim juhi vahel. Kuigi kootsing on interimi töö olulisi komponente, on äri kootsidel ja interim juhtidel suur vahe. Äri kootsid on suunavaks jõuks, kes ei võta ei ärilist vastutust ega tee asju teoks. Interim juht on inimene, kes aitab paika panna strateegia ja teeb reaalselt ka töö ära.
Enamasti just seda interimilt oodataksegi – strateegiliste sammude paikapanekut ja nende vajaduste selgeks tegemist kogu meeskonnale. Vahel on isegi tunda, et inimesed organisatsioonis on interimi tulekut oodanud. Lott mäletab, kuidas tema missiooni ajal läksid inimesed lahti: „Sain kogu meeskonna kaasatud. Inimesed hakkasid küsima, kuidas ja mida nemad saaksid teha.“ Muudatuste läbiviimiseks ei ole paremat tööriista kui meeskond, kes on protsessi sajaprotsendiliselt kaasatud.
„Interim juhi näol saad valida inimese, kes asetub nagu õige tükk sinu ettevõtte puslesse.“
Juhtimiskonsultant Veiko Valkiainen
Õige inimene sinu organisatsiooni jaoks, õigel ajal
Arusaam, et interim juht saab segasel ajal aidata asutusse vajalikke muudatusi sisse viia, on Eestis jõudmas erasektorist vaikselt ka riigisektori piirile. „Me kõik olema aru saanud, et inimesed peavad muutuste käigus terveks jääma,“ ütleb Lugna. „See on vundament, mille pinnale saab hiljem muutust laduda.“
Parimaks ajaks interim juhtide kaasamiseks on enamasti suuremate muudatuse läbiviimiste perioodid. Selleks, et muudatuste läbiviimine maksimaalselt õnnestuks, on oluline, et organisatsiooni toetav inimene sobituks kokku selle sisekliima, õhustiku ja kultuuriga. Siin mängibki interimi kasuks kaasa veel üks oluline faktor – asutusena saad sa valida täpselt selle interimi, kes asetub kui õige tükk sinu ettevõtte puslesse. Ja tõsta seeläbi muudatuste läbiviimise õnnestumisprotsenti veelgi.
Artikli aluseks on paneeldiskussioon „Interimi kasutamise võimalused eri tüüpi organisatsioonides“, mis leidis aset Interim Konverentsil „Mobiilne juhtimine Eestis – lood ärist enesest“, oktoobris 2019. Vestlust juhtis VVT partner ja interim juht Eela Velström ning vestluskaaslasteks olid Lauri Lugna (Siseministeeriumi kantsler), Veiko Valkiainen (juhtimiskonsultant- ja koolitaja, MyJar IT endine tegevjuht) ja Ilona Lott (interim personalijuht).