Miks mõned ettevõtted on edukamad kui teised?

On tohutult palju põhjusi, miks ettevõtted kolinal mäest alla kihutavad ega suudagi hoogu peatada. Hädade loetlemine ei anna soovitud tulemust, sest iga ettevõte ja organistasioon on eriline ja langetatud otsused või nende puudumine unikaalsed.

“Imerohtu”, mis muudab ühed ettevõtted teistest edukamaks ja ravib ettevõtet elus tabavaid haigusi, ei ole. Ent on paar kindlalt toimivat reeglit.

Ettevõtte sünd on rõõmus sündmus. Loojad õnnelikud ja eesmärgid suured. Asutamisotsuse taga on alati ideed, kuidas olla edukas. Ideed, millesse usutakse. Tihti kuuleme tarku ütlemas, et maailmas ei ole puudus rahast, puudus on headest ideedest. Jumala tõsi! Mõelge enda ja oma sõprade peale. Kui sageli olete omavahel heietanud teemal, kuidas ratsa rikkaks saada? Kõigil on lõbus, ideid sajab uksest ja aknast. Kui mitu neist olete aga ellu viinud?

Räägitakse, et neid meie hulgas, kes asja tegelikult ette võtta viitsivad, on kõigest 5%. Küllap nii ongi… Ja pole vahet, kas on tegu põneva leiutise või lihtsa ideega teha midagi teistest paremini. Tähtis on see, et inimesed, kes ideesse usuvad, võtavad selle ka ette ja teevad ära!

Põnevus ja tegijate entusiasm on need, mis tagavad heast ideest tekkinud ettevõtte kiire arengu. Mõne väga hea mõtte jõud lennutab ettevõtte tulemused suhteliselt lühikese aja jooksul kõrgustesse, millest ei osatud unistada kõige ilusamates unenägudes. Nii võib ettevõtja suhteliselt lühikese ajaga rinna ette lüüa ja nimetada oma ettevõtet turuliidriks.

Aga mis saab edasi? Stabiilse edu tagamiseks on tegelikult tarvis tähele panna samu väärtusi, mis esialgse edu tõid!

Ideed tuleb hoida.
Eduka ettevõtte leksikonis ei tähenda see muutumatuna säilitamist, pigem vastupidi – tähendab, et ideed on vaja arendada.
Banaalne tõsiasi on, et paigalseis tähendab ettevõtluses allakäigu algust. Ja jõuamegi algusesse tagasi – peame suutma säilitada esialgse värskuse ja soovi tehtut veelgi edendada ja parendada. Samas ei tohi unustada, et ettevõte meil juba on, meil on saavutused, meil on, mida hoida! Nüüd on arengut toetamas ka raha, mida alguses ei olnud.

Meeskonda tuleb hoida isegi rohkem kui ideed.
On käes aeg endasse vaadata, et mõista, kas ettevõtte meeskond on veel alles, see meie hea meeskond? Kas juhid, kes vastutavad ettevõtte tulemuste ja heakäigu eest, tulevad hommikuti tööle, põledes soovist koos toimetada? Need, kes jätkuvalt usuvad ideesse ja töötavad selle nimel, et olla homme veelgi paremad? Juhid, kellele see tegevus pakub rõõmu ja naudingut? Kas on alles need, kes oma eeskuju ja elaaniga nakatavad kõiki enda ümber?

Jah, ma väidan, et tugev meeskond on eduks tähtsam kui hea idee! Nii nagu peetakse jahti superideedele, nii peetakse jahti ka headele juhtidele. Liidritele, kes suudavad mõeldu ellu viia.

Vahe on selles, et ideid saab kopeerida ja järgi teha, häid meeskondi aga mitte. Tugevad meeskonnad on unikaalsed. Nad koosnevad väga erinevatest inimestest, erinevatest oskustest ja iseloomudest. Kuid neid seovad ühised väärtused, nad oskavad neist koos rõõmu tunda. Tugevad meeskonnad võtavad sisse liidripositsiooni ja ei karda, et nende ideid kopeeritakse. Pigem on neil isegi hea meel, kui keegi seda teeb ja toodet või teenust tuntumaks promob. Selleks hetkeks, kui järgijad jõuavad sarnaste teenuste või toodetega turule, on headel ja kreatiivsetel meeskondadel lauale panna juba uus teenus või rakendus.

Naiivne oleks arvata, et leidub ettevõtet, kus kõik meeskonnaliikmed on õnnelikud ja motiveeritud, indu täis toimetama. Kuid tean ja julgen kinnitada, et piisab, kui ettevõttes on loodud vastav õhkkond. Just see ongi ettevõttes toimetava meeskonna ja juhi peamine ülesanne. Mida selleks teha, on omaette teema, mis väärib eraldi käsitlemist.

Kokkuvõtteks – olge avatud uutele ideedele, hoidke ning arendage olemasolevaid. Kõige tähtsam on vaadata silma oma inimestele ja veenduda, et vastu vaatavad särasilmsed kolleegid! Ainult siis ei ole teil vaja karta paratamatuid vigu, ainult siis suudate kõik keerukad ülesanded lahendada.

Jaga mõtteid:
Peeter Tohver

Peeter Tohver

Peetri mõtetel on praktiline kogemus taga. Ta on juhtinud ettevõtteid ja meeskondi Eestis, Ida-Euroopas, Venemaal - nii pikaajaliselt kui eriülesannete lahendajaks kutsutuna. Märksõnadeks Tallinna Kaubamaja, Falck, G4S, Moskva linna transpordiamet, Talleks, jne. Töös karastunud kindlakäeline juht, inspireeriv liider. Loe põhjalikumalt