Intervjuu-interim-juhiga-Andrus-Jauk

Intervjuu interim-juhiga: Kui väljakutsed motiveerivad rohkem kui stabiilsus.

Mobiilne juht Andrus Jauk räägib, kuidas ta jättis seljataha 25 aastat püsilepingutööd ja pani oma oskused proovile elu esimesel interim missioonil. Tema peamine sõnum? Sa saad olla töö-alaselt õnnelik ja motiveeritud ka teadmata, mida tulevik toob.

Räägi meile oma lugu – milline on Sinu varasem taust ja kuidas sai Sinust mobiilne juht?

Töötasin väga pikalt, 25 aastat, turvaettevõttes G4S erinevatel juhtivatel positsioonidel. Mu töö hõlmas mitmeid valdkondi nagu tehnika, haldus, IT, äriarendus, uue peakontori ehitus ja Baltikumi-ülesed rahvusvahelised projektid. Eelmisel aastal leidsin, et soovin teha midagi uut, kuigi olin ettevõttes heal ametikohtal ja igav ei olnud mul kunagi. Tekkis tunne, et ring sai täis.

Endiste kolleegide Eela Velströmi ja Peeter Tohveri kaudu teadsin, et eksisteerib Interim Agentuur Velström Vallner Tohver. Nende kutsel osalesingi interim-huvilistele suunatud igakuisel Interim Hommikul, kus sain muuhulgas ka teada, et üks rahvusvaheline elektroonikatööstuse ettevõte otsib enda meeskonda IT valdkonna interimi. Ja isegi kui sel momendil ei olnud töövaldkond ehk minu esimene valik (olin sarnast tööd juba varasemalt teinud), sai sisemine huvi ja drive proovida interim juhi tööd muudest mõtetest võitu. Tahtsin teada, kas ma oskan oma eelmisest maailmast väljaspool midagi teha.

Esimesteks reaalseteks sammudeks minu interim juhiks saamisel olid 2 vestlusvooru ettevõtte juhiga. Selle tulemusena sain mandaadi selles ettevõttes 4 kuuks.

Mis tööd Sa mobiilse juhina tegid, mis ametikohal ja ettevõttes?

Töötasin 4 kuud interim juhina elektroonikatööstusettevõttes Eolane Tallinn, mis oli ühtlasi ka minu esimene interim juhi töökogemus.

Ettevõtte poolt püstitatud peamine eesmärk oli panna paika IT-strateegilised suunad ja saada IT valdkond toimima koostöös äriga. Siia alla käisid näiteks iga ametipositsiooni funktsioonide üle vaatamine, ametijuhendite uuendamine, valdkonna vastutuse piiritlemine, kuidas koostööpartnerid meiega suhestuvad, kuidas IT ja ettevõtte eesmärgid omavahel kokku lähevad jne. Ka varasemalt IT  toimis hästi, kuid oli pigem operatiivse help desk’i formaadis. Kohapeal juhtisin ja viisin muudatusi ellu koostöös 4-liikmelise IT-tiimiga. Lisaks algatasime mitmeid uusi arendusprojekte.

Kui Sa interim juhina alustasid, millised mõtted ja hirmud Sul peas keerlesid?

Tooksin välja kohanemishirmu. Olin 25 aastat töötanud ühes ettevõttes, kasvanud ja kohanenud muutustega olemasolevas organisatsioonis. Väljatulek vanast töövormist oli väljakutse. Peas keerlesid mõtted, kas ma saan hakkama, milline on selle ettevõtte ärikultuur ning ega ettevõttel pole minu suhtes ebareaalsed ootused. Lisaks veel see, et kuna sul on kokkulepe neljaks kuuks, siis mingi hetk hakkab peas keerlema mõte, mis siis nelja kuu pärast saab. Sain aru, et pean hakkama interim juhi töö kõrvalt ka enda oskuseid ja kogemusi müüma.

Tänaseks võin aga julgelt öelda, et olen valikuga rahul ning ei muretse tuleviku pärast.

Mis on peamised erinevused interimi ja püsitöötaja vahel?

Interim juhi tööperiood on lühike ja tugevalt tulemustele orienteeritud. Ma ei saa sellest perioodist läbi joosta ning lihtsalt pealt vaadata, et mingid asjad ei ole hästi. Vahejuht peab pakkuma lahenduse. Seega pean ma olema fokusseeritud ja leidma inimesed, kellega koostööd teha. Kõigiga see võib-olla ei õnnestu. Ma leidsin need, kes aitasid mind ettevõtte siseselt ja kaasasin vajalikud välispartnerid. Kuna töö oli tempokas ja kogu tiim tuli tegemistega kaasa, olin ma ühtlasi efektiivsem ja jõudsin nädalaga rohkem.

Mis on interim juhi töös kõige huvitavam?

Pidevad uued väljakutsed. Ma olen iseseisev, ma planeerin oma tööd ise ja keegi ei anna mulle mudeleid ette, kuidas asju teha. Ma pean olema paindlik ja arvestama ettevõtte töötajatega. Siis arvestavad nemad ka minuga.

Millised on Sinu suurimad õppetunnid ja väljakutsed interim juhi töös?

Minu jaoks oli proovikiviks paar esimest nädalat. See on aeg, kus tuleb üles leida ettevõtte ja enda ühine rütm. Hakkasin katsetama erinevaid suundi ja lähenemisi, kuniks sain enda kompassi paika ja silma särama. Sealt edasi läks kõik juba ladusalt.

Kohe alguses oli positiivne see, et sain oma meeskonnaga hea klapi. Kui organisatsiooni tuleb uus inimene, ei pruugi see alati nii minna. Proovisin oma osakonnas tekitada esimesest päevast selge arusaamise, et ma ei tule sealt kedagi välja puksima.

Mind üllatas kui toetav oli kogu ettevõtte tiim. Kui oskasid küsida, siis alati aidati. Tundsin, kuidas meeskonnas oli olemas vastutulelikkus ja kaasamõtlemise soov. Vastuseisu kogesin väga vähe. Minu üks suurimaid õppetunde oli järgnev: suhtle ja küsi, kuula ning analüüsi ja seejärel otsusta. Ära torma otsustama teadmata detaile ja tausta.

Üks oluline nüanss oli minu jaoks veel – ettevõte on kolmkeelne (eesti, inglise, vene). See on huvitav ja mulle see meeldib.

“Minu üks suurimaid õppetunde oli järgnev: suhtle ja küsi, kuula ning analüüsi ja seejärel otsusta. Ära torma otsustama teadmata detaile ja tausta.”

 

Millisele inimesele sobib interim juhi töö?

Toon välja märksõnad:

  • Konkreetse valdkonna tunnetus – sind ei võeta tõsiselt kui sa ei suuda antud ärivaldkonnas kaasa mõelda.
  • Kohanemisvõime – oskus tunnetada organisatsiooni kultuuri, inimesi ja eripärasid.
  • Initsiatiivikus – sa pead ise hankima info, leppima kokku koosolekud, ette valmistama  materjalid. Vajaliku metoodika peab tihti jooksvalt looma kohapeal.
  • Julgus – uued väljakutsed peavad panema silma särama, isegi kui tegemist ei ole toreda ja kerge ülesandega.
  • Iseseisvus – iseseisvalt teed, planeerid, otsustad ja vastutad. Pead julgema võtta vastutuse.

Mida soovitaksid neile, kes täna kaaluvad interim-juhina töötamist?

  • Analüüsi, kas selle töövormi sisu sobib sulle: huvitav töö versus stabiilsuse puudumine. Vaatamata viimasele peab sul olema põnev ennast proovile panna. Mõtle läbi, kas oled valmis oma elu seadma nii, et oled motiveeritud ka siis, kui töö ei ole alati regulaarne.
  • Kui oled otsustanud jah, siis anna endast 110%. Näe rohkem vaeva kui enda äri alustamisel. Ära kõhkle, see paistab välja!
  • Hea töö referents aitab leida uusi töid ja tekitab järjepidevuse.

Sinu interim „missioon“ on tänaseks lõppenud – kuidas edasi?

Sain kokkulepitud eesmärgid 4 kuu jooksul edukalt ellu viidud ja ettevõte tegi mulle pakkumise koostöö jätkamiseks. Hetkel jätkan ettevõttes tähtajatu lepingu ja osalise tööajaga.

Täna ei piirdu minu vastutusvaldkond ainult IT-ga, vaid hõlmab lisaks ka äriarendust ja koostööd. Ma töötan 3 päeva nädalas. Nüüdseks on mul oskus delegeerida ja seada tiimile ülesandeid nii, et saan tagasi tulla iga nädala alguses ja võtta kokku, mis nädala lõpus tehti. Mulle ja organisatsioonile on see rütmi hoidmiseks väga hea mudel.

Osaline tööaeg annab mulle lisaks ka vabaduse teha muid asju. Töö interim juhina uutes projektides ongi üheks nendest uutest võimalustest.

Meie uus blogipostiste sari “Interim juhina Eestis ja mujal maailmas“ toob teieni huvitavad ja kogemuslikud intervjuud vahejuhtidega, kes on seda leiba maitsnud kas Eestis või mujal maailmas.

 

 

Jaga: